ANALISIS PENGARUH CEO HUBRIS TERHADAP KINERJA PERUSAHAAN

  • Muhammad Ibrahim Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Zulfikar Zulfikar Universitas Wahid Hasyim Semarang
Keywords: Kinerja Perusahaan, CEO Tenure, CEO Ownership, Independent Commissiner Ratio, Commissioner Board Size

Abstract

Abstrak

Penelitian ini   bertujuan untuk menganalisa apakah ada pengaruh antara CEO Hubris terhadap Kinerja Perusahaan yang diperkuat oleh interaksi dari CEO Tenure (CET), CEO Ownership (COW), Independent Commissiner Ratio (ICR) dan Commissioner Board Size (CBS). Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 103 data dari 100 perusahaan public pada tahun 2018-2019  yang terdaftar pada KOMPAS 100,  yang diambil dengan  metode purposive sampling. Data diperoleh dari Laporan Keuangan tahunan perusahaan tahun

2018 dan 2019 yang diakses melalui  www.idx.co.id. Hasil Penelitian menemukan CEO Hubris tidak berpengaruh secara signifikan terhadap Kinerja Perusahaan (KP). Sedangkan interaksi antara CEO Hubris (CEOH) dengan CEO Tenure (CET) memperkuat pengaruh positif terhadap CEO Hubris (CEOH). Untuk interaksi antara CEO Hubris (CEOH) dengan CEO Ownership (COW), Independent Commissiner Ratio (ICR) dan Commissioner Board Size (CBS).

 

Abstract

This study aims to analyze whether there is an influence between CEO Hubrison Firm Performance  which  is  strengthened  by  the  interactionof  CEO  Tenure (CET),  CEO Ownership (COW), Independent Commissiner Ratio (ICR) and Commissioner Board Size (CBS). This research is a quantitative research. The sample used in this study consistedof 103 data from 100 public companies in 2018-2019 registered at KOMPAS

100, which were taken by purposive sampling method. Data is obtained from the company'sannual financial statements for 2018 and 2019 which are accessed through www.idx.co.id.  The  results  of  the  study  found  that  CEO  Hubris  did  not  have  a significant effect on Firm Performance (KP). Meanwhile, the interaction between CEO Hubris (CEOH) and CEO Tenure (CET) strengthens the positive influenceon CEO Hubris  (CEOH).  For  the  interaction  between  CEO  Hubris  (CEOH)  and  CEO Ownership (COW), Independent Commissiner Ratio (ICR) and Commissioner Board Size (CBS).

 

Author Biographies

Muhammad Ibrahim, Universitas Muhammadiyah Surakarta

Universitas Muhammadiyah Surakarta

Zulfikar Zulfikar, Universitas Wahid Hasyim Semarang

Dosen Universitas Muhammadiyah Surakarta

Published
2021-07-20